Trwają przetargi na budowy trzech kolejnych odcinków dróg rowerowych, które w przyszłości utworzą Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Ścieżki, których budowa powinna ruszyć w przyszłym roku, to dwa odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich biegnącej przez centralną i południową część województwa z zachodu na wschód oraz odcinek Trasy Velo Baltica.
Projektowana w ramach Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego Trasa Pojezierzy Zachodnich ma dwie odnogi - jedną biegnącą od granicy z Niemcami przez Szczecin, Stargard Szczeciński w kierunku pojezierza Ińskiego i drugą od granicy z Niemcami w okolicach Cedyni, przez Myślibórz, Barlinek, Choszczno w kierunku Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej trasa przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka, a w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim.
Trasa łączy główne ośrodki miejskie (Szczecin, Stargard Szczeciński) z największym miastem leżącym przy wschodniej granicy województwa – Szczecinkiem. Prowadzi przez Parki Krajobrazowe - Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski oraz obszary o wysokich walorach krajobrazowych i bardzo gęstej sieci lokalnych szlaków rowerowych (na mapie 20 i 20A).
BUDOWA DROGI ROWEROWEJ NA ODCINKU DZIKOWO-BARLINEK
Termin składania ofert: 24-11-2017
Termin zakończenia robót budowlanych: 17-08-2018 r
Projekt zakłada wykorzystanie nieczynnej już trasy kolejowej, biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 156 na terenie gminy Barlinek, w powiecie myśliborskim. Na dawnym torowisku nie ma już torów, ale przebieg linii kolejowej wyznaczają utwardzone nasypy i drzewa rosnące na granicy działek.
Trasę tę podzielono na 2 odcinki, o łącznej długości 5,9 km. Pierwszy o dł. ok. 4,6 km zaczyna się na skrzyżowaniu toru kolejowego z brukową drogą gminną w miejscowości Dzikowo.
Droga rowerowa na pierwszym odcinku będzie przebiegała przez tereny rolne i łąkowe oraz teren zabudowany w okolicy ogrodów działkowych, aż do granicy Barlinka. Na końcu odcinka będzie można wyjechać na drogę woj. nr 156.
Na trasie znajduje się również wiadukt kolejowy.
Drugi odcinek o dł. ok. 1,2 km, biegnie nadal po torowisku, przebiega przez teren zabudowany w sąsiedztwie ogródków działkowych.
Ten odcinek również dochodzi do drogi woj. nr 156. Zgodnie z koncepcją na obu odcinkach ma powstać ścieżka rowerowa o zmiennej szerokości od 2 -2,5 m. Na całym odcinku przewiduje się nawierzchnię bitumiczną.
BUDOWA DROGI ROWEROWEJ NA ODCINKU IŃSKO-STORKOWO
Termin składania ofert: 31-10-2017
Termin zakończenia usługi: 17-07-2018 r.
Droga dla rowerów zostanie poprowadzona wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Ińsko-Storkowo i drogi powiatowej w Storkowie. Jej początek znajdzie się przy wjeździe do Ośrodka Wypoczynkowego w dzielnicy Ińska – Rybionku.
Droga wojewódzka na odcinku szlakowym pomiędzy Ińskiem a Storkowem została w ostatnim czasie przebudowana wraz z budową obwodnicy Storkowa, dzięki temu istnieje tu możliwość budowy ścieżki bez ingerencji w tereny sąsiadujące z drogą. Obszar niezabudowany to w większości tereny uprawne. Koniec nowej ścieżki zaplanowano za Storkowem, na skrzyżowaniu z drogą powiatową do miejscowości Studnica. Cały ten teren znajduje się na obszarze Natura 2000 oraz na terenie Ińskiego Parku Krajobrazowego i jego otuliny. Nowa ścieżka będzie miała głównie nawierzchnię bitumiczną. Długość odcinka wynosi ok. 2,67 km
Trzeci przetarg dotyczy Trasy Velo Baltica (10 i 13), która przebiega od Świnoujścia przez szereg miejscowości nadmorskich, do granicy województwa zachodniopomorskiego z województwem pomorskim. Stanowi ona część dwóch międzynarodowych tras EuroVelo (EV 10 -Wokół Bałtyku i EV 13 - Żelaznej Kurtyny). W związku z dużym ruchem turystycznym, infrastruktura rowerowa jest tu najbardziej rozwinięta. Osiągnięcie odpowiednich standardów trasy wymaga budowy tylko niewielkich odcinków dróg.
Termin składania ofert: 10-11-2017
Termin zakończenia robót budowlanych: 17-08-2018 r.
Przedmiotem zamówienia jest budowa drogi rowerowej łączącej miejscowości Łazy -Osieki – Iwięcino. Składa się ona z dwóch odcinków: Łazy – Osieki o długości ok. 2,27 km, oraz Osieki – Iwięcino długości ok. 4,20 km. Łącznie jest to ok. 6,47 km trasy.
Odcinek pomiędzy Łazami i Osiekami nie ma zabudowy. Ruch rowerzystów odbywa się jezdnią na warunkach ogólnych przepisów kodeksu drogowego. Sytuacja ta jest szczególnie niebezpieczna w sezonie letnim, kiedy wraz ze wzrostem ruchu pojazdów samochodowych, zwiększa się również ruch rowerowy. Ścieżka rowerowa o szerokości 2 m, została zaprojektowana bezpośrednio przy krawędzi istniejącej jezdni, na całym odcinku po lewej, mniej podmokłej stronie drogi.
Drugi odcinek rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Jeziornej i Bałtyckiej w Osiekach.
Ulica Bałtycka jest drogą powiatowa wykonaną z płyt typu JOMB, które są w złym stanie technicznym.
We wsi Rzepkowo droga częściowo powiatowa i częściowo gminna posiada nawierzchnię bitumiczną, dalej droga gminna wykonana jest z bruku, a na kolejnym odcinku z płyt JOMB. Na trasie znajduje się jeden przepust.
Koniec odcinka zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi z Rzepkowa z drogą woj. nr 203. Ścieżka o szerokości 2 m będzie miała głównie nawierzchnię bitumiczną i będzie przebiegać obok istniejącej drogi.
Dodajmy, że na stronie przetargowej ZZDW są również przetargi na kolejne dokumentacje brakujących odcinków sieci tras rowerowych – odcinka Łubczewo – Wolin - Recław (Trasa Wokół Zalewu Szczecińskiego), oraz drogi dla rowerów i oznakowania trasy rowerowej na terenie Pełczyc (Trasa Pojezierzy Zachodnich).
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.