Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Nowe odcinki tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

2019 rok przyniesie kolejne postępy na budowie Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.

 
Artykuł z dnia: 2019-01-25 14:24

Velo Baltica, Trasy: Pojezierzy Zachodnich, Starego Kolejowego Szlaku i Zielonego Pogranicza (Blue Velo),  to cztery główne szlaki tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Realizowany przez Województwa Zachodniopomorskie projekt jest prawdziwą rowerową rewolucją na Pomorzu Zachodnim.

Nowobudowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane, bądź są budowane przez lokalne samorządy. W ten sposób w najbliższych latach w Zachodniopomorskiem powstanie sieć 1100 km tras rowerowych.

- Za każdym razem, gdy otwieraliśmy kolejne kilometry tras na Pomorzu Zachodnim, spotykaliśmy się z niezwykłym entuzjazmem. Miniony rok pokazał więc, że nasi mieszkańcy i turyści poszukują tych rowerowych szlaków, gdzie wycieczka może być naprawdę długa. To świetny sygnał, bo wraz z finalizacją kolejnych inwestycji zainteresowanie trasami będzie jeszcze bardziej rosło. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Trasą priorytetową dla Pomorza Zachodniego jest Velo Baltica, prowadząca wzdłuż Wybrzeża Bałtyku. Po połączeniu wszystkich istniejących i budowanych odcinków, cała trasa na terenie województwa zachodniopomorskiego będzie mieć ponad 221 km.

Pierwszym zakończonym odcinkiem tej trasy był mały łącznik, który ZZDW zbudował w Kołobrzegu. Co ciekawe, to właśnie miasto zaprojektowało ten odcinek, licząc na wzmocnienie swojego potencjału turystycznego.

 

Odcinek ma 370 m długości  i zlokalizowany jest między ulicami Rybacką i Bałtycką. Przez pierwsze 250 m ścieżka przebiega po nieużywanym nasypie kolejowym. Pozostały fragment trasy poprowadzono równolegle do chodnika przy ul. Bałtyckiej. Równocześnie wykonano nowe oznakowanie poziome i pionowe, a także ustawiono bariery.

Rozbudowa Velo Baltica, a przede wszystkim połączenie jej w jeden ciągły szlak, prowadzona była również na odcinkach przebudowywanych dróg wojewódzkich.  Tak było m.in. wzdłuż drogi nr 102, na odcinkach Międzywodzie-Dziwnów i Łukęcin-Lędzin.

 

Międzywodzie-Dziwnów

Łukęcin-Lędzin

W minionym roku na trasie Velo Baltica zakończono także budowę odcinka Darłówko-Jarosławiec. Przebieg nowej drogi rowerowej zaczyna się około 780 m od kanału łączącego jez. Kopań z Bałtykiem.

Zbudowano tu dwa odcinki bitumicznej drogi rowerowej. Pierwszy o długości 2,6 km kończy się na skrzyżowaniu ulic Plażowej i Morskiej w Wiciu. Drugi, Wicie – Jarosławiec przebiega przez las, następnie częściowo wzdłuż drogowego odcinka lotniskowego.
Wartość prowadzonych tu robót budowlanych wyniosła blisko 5,28 mln zł (brutto)

Kolejny zbudowany w minionym roku odcinek Velo Baltica, połączył podkoszalińskie Łazy z Osiekami i Iwięcinem. Łazy, to niewielka wioska położona między dwoma nadmorskimi jeziorami, Jamnem i Bukowym. Wokół tego miejsca rozciąga się rozległy teren bagienno-leśny. Znaczną część obszaru stanowi Rezerwat Przyrody "Łazy". Nowa bitumiczna droga  rowerowa liczy 2,27 km i biegnie wzdłuż drogi powiatowej oraz brzegu jeziora Bukowo.
 
 


Drugi odcinek  Osieki – Iwięcino ma około 4,2 km.

Łącznie powstało tu 6,47 km szlaku. Wartość robót budowlanych wyniosła blisko 5,28 mln zł.

Wszystkie trzy odcinki Velo Baltica (poza odcinkami wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102) zostały wybudowane w 2018 r. i kosztowały łącznie 10,77 mln zł.

Jednocześnie rozbudowywana jest Trasa Pojezierzy Zachodnich.

 
W minionym roku zakończono cztery odcinki tej trasy: Ińsko-Storkowo, Dargomyśl-Chwarszczany, Dzikowo-Barlinek i Siekierki-Trzcińsko-Zdrój. Zadania kosztowały łącznie 27,85 mln zł.

 

Trasa Pojezierzy Zachodnich docelowo będzie liczyć około 423 km i przebiegać przez obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego.

Odcinek Ińsko-Storkowo ma 2,7 km długości. Warto dodać, że budowa na tym odcinku szlaku rowerowego,  była możliwa bez ingerencji w tereny sąsiadujące z drogą. Wcześniej trasa ta została przebudowana i poszerzona wraz z budową obwodnicy Storkowa.

Koszt inwestycji to blisko 1,2 mln zł.
 
Podobnej długości jest odcinek Dargomyśl – Chwarszczany  (około 2,4 km).

Trasa na całym odcinku jest zlokalizowana w dorzeczu rzeki Myśli, która przepływa zarówno przez Chwarszczany jak i Dargomyśl. Rzeka wraz z licznymi stawami i starorzeczami tworzy specyficzne środowisko torfowisk i lasów łęgowych.

Trasa rowerowa biegnie tu przez tereny leśne wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 127. Na skrzyżowaniu z brukowaną drogą gminną w Chwarszczanach ścieżka odbija w kierunku XIII-wiecznej kaplicy. Jest to jeden z najcenniejszych zabytków Pomorza Zachodniego.


Koszt inwestycji wyniósł blisko 2,3 mln zł.

Trzecim rozbudowywanym szlakiem jest Blue Velo, która wiedzie wzdłuż Odry i granicy polsko-niemieckiej. W sierpniu 2018 r. ZZDW zakończył budowę odcinka Gryfino – Trzcińsko-Zdrój.

Trasa Zielonego Pogranicza znana również jako Blue Velo, której fragmentem jest odcinek Gryfino-Trzcińsko Zdrój zaczyna się w Międzyzdrojach i biegnie na południe, najpierw przez Wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, przez Szczecin, Gryfino, Trzcińsko Zdrój, Dębno, Dargomyśl, Chwarszczany do Kostrzyna nad Odrą.

Budowa brakujących fragmentów ścieżki  i  oznakowanie tych już istniejących na odcinku Gryfino-Trzcińsko Zdrój kosztowały blisko 5,6 mln zł, zdecydowaną większość stanowiły roboty budowlane, które zamknęły się w kwocie 5,42 mln zł. 

- Dla naszych szlaków rowerowych ubiegły rok był niezwykle udany. Wybudowaliśmy łącznie 23 km tras, ale sporo odcinków jest jeszcze projektowanych. Mowa o aż 150 km. Tak więc w języku rowerowym, mocno podkręcamy tempo. – podsumował Geblewicz.

Warto pamiętać, że wszystkie inwestycje są realizowane dzięki dofinansowaniu środkami unijnymi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020. Wysokość wsparcia to blisko 85% wartości wszystkich inwestycji.

Foto:Ars Dron System

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl