Na najbliższym Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego (29.09.) radni zdecydują o realizacji trzech dużych projektów drogowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Projekty zyskały już rekomendację Zarządu Województwa.
Przygotowywane aktualnie przez ZZDW przetargi dotyczą budowy obwodnicy Dobrej w ciągu drogi nr 144 oraz przebudowy drogi wojewódzkiej nr 109 na odcinku Trzebusz – Trzebiatów. Trzeci wymagający akceptacji radnych projekt to trzeci etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Dąbki-Darłowo.
Obejście Dobrej leżącej na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 144 i 146 ma przede wszystkim odciążyć bardzo ciasny układ komunikacyjny tej miejscowości. Planowana obecnie inwestycja połączy od strony południowo-zachodniej drogi wojewódzkie nr 146 i 144. Droga będzie biegła po nasypie kolejowym w ciągu ul. Generała Bema od skrzyżowania tej ulicy z drogą nr 146 (ul. Ofiar Katynia) do ronda gdzie ul. Bema łączy się z drogą nr 144 (ul. Piłsudskiego). Przebieg taki jest korzystny ze względu na wykorzystanie nasypu nieczynnej już linii kolei wąskotorowej. W przyszłości droga może zostać przedłużona w stronę Błądkowa i drogi nr 144.
Roboty budowlane będą prowadzone na długości 1,26 km. Na odcinku tym zbudowane zostaną 3 ronda, w tym jedno z przejezdną wyspą. Powstanie też nowa kanalizacja deszczowa i oświetlenie. Wykonawca będzie też musiał zlikwidować istniejący wiadukt. Na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul Piłsudskiego powstanie ciąg pieszo-rowerowy.
Druga czekająca na ogłoszenie przetargu inwestycja to przebudowa drogi wojewódzkiej nr 109 na odcinku Trzebusz – Trzebiatów. Droga nr 109 łączy Trzebiatów z nadmorskim Mrzeżynem.
W latach 2011-2012 ZZDW przebudował 6,5-kilometrowy odcinek z Mrzeżyna do Trzebusza. Za 15,9 mln zł, z czego 7,8 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, droga została poszerzona, zyskała nową nawierzchnię, zatoki autobusowe, chodniki, wyspy spowalniające ruch i nowe oświetlenie. W ramach tej inwestycji przebudowano również most na Starej Redze i przepusty na odcinku szlakowym.
Przed nami drugi etap tej inwestycji. Na niespełna 3-kilometrowym odcinku planowane są roboty rozbiórkowe, budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa sieci energetycznej i gazowej, poszerzenie jezdni i nowa nawierzchnia. Przebudowane zostaną również ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i zjazdy. Powstaną elementy spowalniające ruch pojazdów i inne niezbędne zabezpieczenia dla pieszych i pojazdów. Projekt przewiduje też przebudowę obiektu mostowego i kładki dla pieszych nad rzeką Sarnia.