ZZDW właśnie ogłosił pierwszy z pięciu zaplanowanych na ten rok przetargów na przebudowę obiektów mostowych. Zadania te będą realizowane z budżetu własnego ZZDW.
Plany ZZDW przewidują między innymi remont mostu na Radwi w ciągu drogi wojewódzkiej nr 166, znajdujący się koło miejscowości Żelimucha. Droga nr 166 łączy na tym odcinku Białogard z drogą krajową nr 6.
Obecny obiekt powstał w 1956 roku jako trzyprzęsłowa konstrukcja belkowa oparta na żelbetowych, monolitycznych przyczółkach i filarach, które spoczywają na wbitych w ziemię palach. Most ma 41,7 m długości i nieco ponad 9 m szerokości.
60-letnia konstrukcja, pod wpływem długoletniej eksploatacji w niesprzyjających warunkach środowiska, jest w złym stanie technicznym. Nieszczelna izolacja płyty mostu prowadzi do przecieków wody zawierającej rozpuszczone składniki mieszanki betonowej, co powoduje korozję zbrojenia oraz postępujące procesy degradacyjne betonu, w tym obniżenie nośności obiektu. Most przewidziany jest do gruntownego remontu z wymianą całego pomostu oraz częściową innych elementów konstrukcyjnych. Prace będą prowadzone w obrębie mostu i na dojazdach.
W tegorocznych planach ZZDW jest również rozbiórka 77-letniego wiaduktu drogowego nad torowiskiem nieczynnej linii kolejowej w miejscowości Stare Objezierze w powiecie gryfińskim. W miejscu tym, pod drogą, ma natomiast powstać nowy tunel pieszo-rowerowy.
Obiekt powstał w 1939 roku jako konstrukcja trzyprzęsłowa, płytowa monolityczna, oparta na ceglanych filarach z betonową nadbudową. Wiadukt nie nadaje się do remontu, przede wszystkim z powodu złego stanu technicznego oraz nienormatywnej szerokości wynoszącej 5,8 m i jezdni o szerokości 4,5 m.
Wiadukt znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 125, która łączy przygraniczną wieś Bielinek z Cedynią i Moryniem oraz dalej z drogą krajową nr 31.
Przygotowywane są również przetargi na przebudowy trzech przepustów: w Chwarszczanach w pow. myśliborskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 127, Mołstowie w pow. gryfickim w ciągu drogi nr 152 i w miejscowości Chwiram w pow. wałeckim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178. Przepusty przewidziane do przebudowy mają różne konstrukcje. W Chwarszczanach znajduje się przepust żelbetowy rurowy.
W miejscowości Chwiram mamy przepust płytowy kamienny. W Mołstowie przepust ma konstrukcję żelbetową ramową.
Problemami technicznymi starych przepustów są przede wszystkim ich nieszczelności wynikające z pęknięć i przemieszczeń poszczególnych elementów. Nie bez znaczenia jest nierównomierne osiadanie gruntów oraz penetracja szczelin przez systemy korzeniowe drzew i krzewów. W ten sposób do przepustów przedostaje się grunt z nasypów prowadząc jednocześnie do powstawania deformacji jezdni i poboczy.
Projekty rozbiórki starych i budowy nowych przepustów nie przewidują zamykania dróg. Roboty będą prowadzone połówkami jezdni przy ruchu wahadłowym i sterowaniu sygnalizacją świetlną.
Dodajmy, że ZZDW zarządza ponad 1500 obiektami inżynierskimi, z czego 211 stanowią mosty.