Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

ZZDW planuje zakup urządzeń pomiarowych

ZZDW ogłosił przetarg na zakup dwóch ważnych urządzeń pomiarowych do badania stanu nawierzchni drogowych. Profilograf laserowy i ugięciomierz dynamiczny będą wykorzystywane w cyklicznych badaniach kolein i równości podłużnej dróg oraz ich nośności. Badania tego typu są obiektywną oceną stanu nawierzchni sieci drogowej i mają wpływ na planowanie kolejnych inwestycji.

 

Artykuł z dnia: 2016-07-26 17:43

Badania głębokości kolein i równości podłużnej dróg są dwoma z czterech podstawowych badań, które przeprowadza się cyklicznie tworząc System Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN).  System ten został wprowadzony w całej Polsce w latach 90-tych, aby wszystkie drogi w Polsce były badane w/g tych samych kryteriów. SOSN standardowo obejmuje badanie czterech parametrów. Obok równości podłużnej (IRI)  i równości poprzecznej czyli głębokości kolein, są to pomiary nośności i szorstkości jezdni.

Wszystkie badania składające się na SOSN, wykonywane są za pomocą specjalistycznych urządzeń. Równość podłużna i poprzeczna mierzona jest najczęściej za pomocą nowoczesnych profilografów laserowych. Wyniki badań przedstawiane w formie wykresu, prezentowane są w czasie rzeczywistym na monitorze zainstalowanym w pojeździe pomiarowym. W ogłoszonym przetargu planuje się zakup całego zestawu czyli profilografu laserowego zainstalowanego na pojeździe transportowym wraz z wyposażeniem komputerowym i oprogramowaniem

Obok badań równości podłużnej i poprzecznej, cyklicznie bada się również nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń. Przez lata nośność obliczano na podstawie liczby i układu spękań nawierzchni. Im więcej uszkodzeń takich jak pęknięcia pojedyncze czy siatkowe, łaty i wyboje, tym konstrukcja otrzymywała niższą ocenę. Aktualnie do takich badań wykorzystuje się ugięciomierze dynamiczne typu FWD (Falling Weight Deflectometer). Urządzenia te wyposażone są w obciążniki i płyty naciskowe, które tworzą  obciążenia testowe, przekazywane na nawierzchnię w sposób udarowy, symulujący przejazd pojazdu ciężkiego. Zespół wywołujący obciążenia oraz zespół pomiarowy znajduje się najczęściej na przyczepie pomiarowej albo jest zintegrowany w jednym pojeździe. W ogłoszonym przetargu, ZZDW planuje zakup całego zestawu z pojazdem transportowym, laptopem i oprogramowaniem, a także wiertnicą do określania grubości warstw konstrukcyjnych.

W ogłoszonym przetargu planuje się również zakup przenośnego reflektometru do badania dziennej i nocnej widzialności drogowego oznakowania poziomego.

Planowany do zakupu sprzęt będzie pozwalał na wygenerowanie kompletnych raportów zawierających wszystkie niezbędne obliczenia oraz ocenę statystyczną. W ten sposób mierzone odcinki dróg będą przypisywane do odpowiednich klas. Najwyższa klasa A,  to drogi nie wymagające zabiegów remontowych, w klasie B zalecane są prace profilaktyczne i usunięcia drobnych usterek. Klasa C to nawierzchnie w stanie niezadawalającym, które powinny zostać objęte planowanymi zabiegami, a klasa D, to nawierzchnie w stanie złym, kwalifikujące się do natychmiastowego zabiegu remontowego.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl