Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

ZZDW ogłosił przetargi na kolejne dokumentacje

ZZDW ogłosił przetargi na wykonanie trzech dokumentacji na zadania, które mają szansę znaleźć się w puli zadań realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Chodzi o rozbudowy dróg wojewódzkich: nr 203 na odcinku Darłowo-granica województwa i drogi nr 102 na dwóch odcinkach: Lędzin-Trzebiatów i Trzebiatów-Kołobrzeg.

Artykuł z dnia: 2016-10-03 22:38

Droga nr 102 łącząca Międzyzdroje z Kołobrzegiem jest w sezonie letnim jedną z najbardziej zatłoczonych dróg wojewódzkich. Projekt, który ma powstać przewiduje przebudowę 13,3-kilometrowego odcinka Lędzin – Trzebiatów.


Początek przebudowy  miałby miejsce na rondzie zbudowanym w 2011 r. w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 110 na odcinku Lędzin- Cerkwica. To zadanie było realizowane w ramach RPO WZ na lata 2007-14.
Nawierzchnia drogowa na odcinku objętym projektem, znajduje się w ostatnim stadium żywotności. Do tego występuje tu duże natężenie ruchu - około 3,5 tysiąca pojazdów na dobę, w tym 8% samochodów ciężkich, co również jest liczbą powyżej średniej. Bardzo niebezpieczne i długie są też przejście prze 3 miejscowości: Konarzewo, Rogozinę i Zapolice. Tu projektant będzie zobowiązany do przedstawienia koncepcji budowy drogi po nowym śladzie. O tym czy powstaną obejścia tych miejscowości, czy przejścia, zdecydują względy ekonomiczne. W Konarzewie z uwagi na duży ruch, rozległe skrzyżowanie z drogą powiatową na Pogorzelicę, zostanie przeprojektowane na rondo.

Innym skrzyżowaniem wymagającym przebudowy jest skrzyżowanie do Sadlna w Zapolicach. Nowe rozwiązanie ma zapewnić dojazd pojazdów ponadnormatywnych do wiatraków.

Droga na całej długości ma szerokość około 6 m i zostanie zgodnie z projektem poszerzona na odcinkach szlakowych do 7 m. Praktycznie wszystkie obiekty inżynierskie na tym odcinku przewidziane są do rozbiórki i budowy od nowa. Jest to żelbetowy most w Konarzewie i 28 przepustów. Projekt zgodnie z przetargiem powinien zostać ukończony na początku września 2018 r.

Drugi objęty przetargiem projekt to dokumentacja na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 102 na odcinku Trzebiatów – Kołobrzeg. Odcinek ten ma około 24,2 km.

Jest to droga o dużym natężeniu ruchu – blisko 4 tys. pojazdów na dobę. Odcinek jest również niebezpieczny – wydarzyło się tu 30 wypadków w ciągu 8 lat. Nawierzchnia bitumiczna jest bardzo stara, a brak wybojów zawdzięcza wykonanemu w 2000 r. powierzchniowemu utrwaleniu. Konieczne jest jednak szybkie jej wzmocnienie, aby zapobiec zniszczeniu konstrukcji drogi.

Aktualnie nawierzchnia bitumiczna ma szer. od 6 do 6,5 m, w Zieleniewie do 8 m. Nowa droga będzie poszerzona zgodnie z obowiązującymi normami, na odcinkach szlakowych do 7 m, a w miejscowościach do nie mniej niż 6,5 m przy zastosowaniu elementów spowolnienia ruchu.

To, co ważne, w miejscowościach przewiduje się kompleksowe uspokojenie ruchu z zastosowaniem takich elementów, jak esowania jezdni, zmienność szerokości pasa rozdziału, pasy wyłączenia przed skrzyżowaniami, otwarte zatoki autobusowe, wyniesienia skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Przebudowa rozpoczynałaby się za przejazdem kolejowym w Trzebiatowie, obejmowałaby przejścia drogi nr 102 przez miejscowości: Paliczyno, Gołańcz Pomorska, Kędrzyno, Bogusławiec, Błotnica i Zieleniewo. Opracowanie kończyłoby się w Kołobrzegu na przebudowanym odcinku na jezdnie dwupasmowe. Z opracowania wyłączony zostanie półkilometrowy odcinek  ze skrzyżowaniem w Rościęcinie, gdzie łączą się trasy wyjazdowe z Kołobrzegu (droga wojewódzka nr 162 biegnąca na południe w stronę drogi krajowej nr 6 i przewidziana do przebudowy droga wojewódzka nr 102 w kierunku Trzebiatowa).

W 2014 r. skrzyżowanie w Rościęcinie, które było nierzadko miejscem groźnych wypadków, zostało przebudowane na rondo.

Na projektowanej trasie znajduje się 18 obiektów inżynierskich. 15 przepustów ma zostać rozebranych, a w ich miejscu mają powstać nowe konstrukcje. Do rozbiórki przewidziany jest również żelbetowy most w Błotnicy. Do remontu zakwalifikowano natomiast wiadukt i kładkę w Trzebiatowie.

Projekt ma też uwzględnić budowę odcinków dróg rowerowych zgodnie z „Koncepcją sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego” opracowaną przez Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego.

Nowy projekt całego odcinka ma zgodnie z przetargiem być gotowy na początku września 2018 r. Oferty można składać do 25.10.2016 r

Trzeci projekt przewiduje przebudowę drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Darłowo - granica województwa. Droga wojewódzka nr 203 jest najkrótszą drogą z Koszalina do Darłowa, dalej droga prowadzi do podsłupskiej Ustki. Droga jest latem trasą turystyczną, bardzo mocno obciążoną ruchem. Projektowany odcinek byłby czwartym i zarazem ostatnim etapem przebudowy drogi nr 203, znajdującym się na terenie zarządzanym przez ZZDW.
 

Do tej pory, w ramach RPO WZ na lata 2007-2014, udało się przebudować dwa odcinki : z Koszalina do Iwięcina i z Iwięcina do Dąbek.

Droga nr 203 w Iwięcinie 

W tym roku rozpoczął się III etap przebudowy tej trasy - z Dąbek do Darłowa. Ostatni, objęty projektem odcinek ma 22,6 kilometra długości. Droga ma zmienną szerokość od  5,2 – 8,5 m, ale na przeważającym odcinku jest wąska i nie spełnia kryteriów drogi wojewódzkiej. W miejscowościach brak kanalizacji deszczowej i chodników, co z uwagi na duży ruch jest bardzo niebezpieczne.

Dokumentacja powinna być gotowa, tak jak pozostałe, na początku września 2018 r. Oferty przetargowe można składać do 27.10.2016 r.

Przetargi na dokumentacje na stronach:
http://www.zzdw.koszalin.pl/html/przetarg/i/2597836
http://www.zzdw.koszalin.pl/html/przetarg/i/2597599
http://www.zzdw.koszalin.pl/html/przetarg/i/2597784
Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl