Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Radni wojewódzcy zatwierdzili kolejne inwestycje drogowe do realizacji

Odcinek drogi wojewódzkiej nr 151 Ińsko-Ciemnik, a także miejskie odcinki dróg wojewódzkich w Barlinku, Darłowie i Choszcznie będą realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Radni Województwa podczas ostatniej sesji zatwierdzili propozycje Zarządu o realizacji czterech kolejnych inwestycji.

 
Artykuł z dnia: 2017-03-02 12:30

Droga wojewódzka nr 151 to trasa prowadząca ze Świdwina do Gorzowa Wlkp. W minionej perspektywie unijnej, czyli w latach 2007-13, ZZDW realizował na tej trasie dwa projekty. Przebudowano wówczas 10-kilometrowy odcinek Węgorzyno-Ińsko, przebiegający przez malownicze tereny Ińskiego Parku Krajobrazowego oraz 8,7-kilometrowy odcinek Choszczno-Pełczyce. Całkowita wartość obu inwestycji wyniosła 28,1 mln zł.

Do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20, ZZDW zaproponował przebudowy dwóch kolejnych odcinków DW nr 151: Ińsko – Ciemnik i Świdwin – Łobez. Po decyzji radnych, dotyczącej pierwszego z tych tematów, ZZDW może ogłaszać przetarg na jego realizację.

Przebudowa 6,9-kilometrowego odcinka DW nr 151 Ińsko-Ciemnik będzie pierwszym etapem zadania pod nazwą „Przebudowa DW nr 151 na odcinku Ińsko-Recz”. Dokumentacja dotycząca II etapu tej inwestycji - między Ciemnikiem a Suliborkiem - jest jeszcze w trakcie opracowania.


Aktualnie droga posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości 6 m, która na odcinku miejskim ma liczne spękania, wyboje i wyłomy. Odcinek pozamiejski z uwagi na wykonaną kilka lat temu nakładkę asfaltową posiada niewielką ilość spękań i wybojów. W koronie drogi rosną drzewa, które stanowią realne zagrożenie dla podróżujących.

Na przewidzianym do przebudowy odcinku, droga zostanie poszerzona do 7 m. Zadanie obejmuje również budowę ciągu pieszo - rowerowego i rowerowego na odcinku od skrzyżowania ulic Boh. Warszawy, Armii Krajowej i H. Sienkiewicza w Ińsku do początku inwestycji, czyli granicy miasta, wprowadzenie elementów spowalniających ruch samochodowy na wlotach do miejscowości i na przejściach dla pieszych, przebudowę i budowę skrzyżowań i zjazdów, budowę zatok autobusowych, wprowadzenie nowego oznakowania drogi  wraz z oświetleniem dodatkowych odcinków drogi.  Przebudowane zostaną również dwa przepusty.

Drugim zadaniem zatwierdzonym przez radnych wojewódzkich jest przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 203 czyli ul. Tynieckiego w Darłowie. Jest to główna droga tranzytowa w kierunku Ustki.

Odcinek, który będzie przebudowywany ma 1,8 km długości. Przewidziano tu kompleksową przebudowę ze wzmocnieniem konstrukcji jezdni, poszerzeniem jej do normatywnych szerokości, a także przebudowę skrzyżowań, zjazdów na posesje oraz budowę ścieżki rowerowej i nowych zatok autobusowych.

Po latach sporów do realizacji wejdzie też obwodnica Barlinka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151.  Projekt ma przede wszystkim poprawić układ komunikacyjny miasta i odciążyć istniejące ulice. W mieście przecinają się dwie drogi wojewódzkie - nr 151 Świdwin-Gorzów Wielkopolski i 156 Barlinek – Lipiany. Drogą nr 151 przejeżdża średnio ponad 10 tys. samochodów w ciągu doby.  Budowę  nowej drogi, omijającej śródmieście Barlinka, ZZDW zaplanował po analizie średniego dobowego ruchu pojazdów.

Wybrano rozwiązanie, w którym projektowana droga, na prawie 2,5-kilometrowym odcinku  przebiegałaby po nasypie nieczynnej linii kolejowej. Projekt przewiduje rozbiórkę starych budynków kolejowych oraz  rozbiórkę istniejących i budowę nowych wiaduktów nad ulicami Ogrodową i Tunelową.

Wiadukt nad ul. Tunelową

Wiadukt nad ul. Ogrodową

Wykorzystanie nasypu obniży koszty przygotowania inwestycji, takie jak wykup gruntów czy budowa nowej konstrukcji drogi. Projekt będzie realizowany dzięki podpisaniu porozumienia mieszkańców posesji graniczących z nasypem kolejowym z burmistrzem Barlinka i ZZDW. Na mocy porozumienia miasto zobowiązało się do udziału w kosztach budowy ekranów akustycznych, których domagali się mieszkańcy. Na spornym odcinku drogi zostanie też ograniczona prędkość.

Ostatnią inwestycją, którą zatwierdzili radni wojewódzcy jest przebudowa dwóch ulic znajdujących się w ciągach dróg wojewódzkich w Choszcznie - ulicy Jagiełły w ciągu drogi wojewódzkiej nr 160 i ulicy Dąbrowszczaków w ciągu drogi wojewódzkiej nr 175.

Obecnie nawierzchnia ulic Jagiełły i Dąbrowszczaków jest w złym stanie technicznym. Podobnie jest ze zjazdami i chodnikami. Przewidziany do przebudowy odcinek ma łącznie 2,4 km długości. Dla poprawy bezpieczeństwa oraz jako elementy spowolnienia ruchu, na odcinku tym, powstaną wyspy kanalizujące ruch i azyle dla pieszych. Przebudowanych zostanie też szereg skrzyżowań, zjazdów i zatok autobusowych. Powstaną też nowe ciągi pieszo-rowerowe. W związku z przebudową ulic, do rozbiórki przeznaczono dwa budynki przy ul. Jagiełły.

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl