Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

Nowy sprzęt pomiarowy dla Laboratorium Drogowego

Laboratorium Drogowe w Koszalinie otrzymało nowy sprzęt pomiarowy, który został sfinansowany z budżetu województwa.  W ubiegłym roku radni Sejmiku Zachodniopomorskiego zatwierdzili plan wymiany sprzętu dla ZZDW i Laboratorium Drogowego. Na ten cel przeznaczono ponad 6,2 mln zł, z czego na urządzenia dla Laboratorium prawie 2 miliony zł.

 
Artykuł z dnia: 2017-08-01 14:13

Zgodnie z decyzją radnych, laboratorium miało zostać wyposażone w pojazd z profilografem laserowym, ugięciomierz dynamiczny wraz z oprogramowaniem i reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego. Specjalistyczny sprzęt produkowany jest na zamówienie przez szwajcarskie i duńskie firmy. Zakupiony sprzęt zaprezentowano podczas wspólnej konferencji prasowej wicemarszałka Tomasza Sobieraja, dyrektora Zachodniopomorskiego Laboratorium Drogowego Konrada Jachimowskiego i dyrektora ds. Utrzymania Sieci Drogowej ZZDW Waldemara Wejnerowskiego.

Przypomnijmy, że w ramach programu wymiany sprzętu, pod koniec minionego roku,  ZZDW zakupił pojazdy i maszyny, które są wykorzystywane przy pracach utrzymaniowych na zachodniopomorskich drogach wojewódzkich.  Były to między innymi duże ciągniki z kosiarkami bijakowymi. Taki sprzęt pozwala na koszenie traw na całej szerokości pasa drogowego. Ciągniki  mogą być również wykorzystywane w okresie zimowym jako sprzęt pomocniczy przy odśnieżaniu dróg i ciągów pieszo-rowerowych.

Pod koniec kwietnia tego roku do Laboratorium trafił natomiast reflektometr szwajcarskiej firmy ZEHNTER, który jest zaawansowanym urządzeniem, umożliwiającym badanie tzw. współczynnika widzialności nocnej (RL) oraz dziennej (Qd) oznakowania poziomego. Koszt urządzenia wyniósł blisko 90 tys. zł.

Współczynnik widzialności oznakowania drogowego ma istotny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. A poprawa bezpieczeństwa na drogach jest jednym z najważniejszych elementów zarządzania siecią drogową. Dobra widzialność wpływa na czas reakcji kierowców i zmniejszenie liczby wypadków, dlatego tak ważne jest sprawdzanie właściwości oznakowania poziomego i pionowego drogi.

Najnowsze, zakupione urządzenia to profilograf laserowy i ugięciomierz dynamiczny duńskiej firmy Dynatest. Pierwszy służy do badania nierówności nawierzchni przy wykorzystaniu czujników laserowych. Mierzone są takie parametry jak równość podłużna (IRI), równość poprzeczna (koleiny) czy makrostruktura i geometria drogi. Zaletą jest szybka ocena stanu nawierzchni, pomiar z prędkością ruchu ulicznego, bez konieczności zatrzymywania ruchu i jednoczesne mierzenie i rejestrowanie wszystkich parametrów.

Dotychczasowe urzadzenie używane przez Laboratorium do badania równości podłużnej nawierzchni drogowej. Na drugim planie profilograf laserowy.


Ugięciomierz dynamiczny symuluje natomiast przejazd ciężarówki i mierzy dynamiczne ugięcie nawierzchni za pomocą geofonów. Zmierzone wartości dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu pozwalają na określenie naprężeń i żywotności każdej z warstw konstrukcyjnych, a także określenie sposobu ich naprawy. Urządzenie wyposażone jest w dziewięć geofonów z możliwością rozbudowania do piętnastu.

 




 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl