Powstaną kolejne dokumentacje na budowę i oznakowanie tras rowerowych w zachodniopomorskim. Całość będzie finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Dokumentacje jakie będą przygotowywane, dotyczą dwóch odcinków Trasy Pojezierzy Zachodnich: pierwszego przebiegającego przez gminę Złocieniec i drugiego między Krągami a Szczecinkiem. Trasa będzie oznakowana numerem 20.
Przypomnijmy, że trasa Pojezierzy Zachodnich (II) ma mieć łącznie około 422 kilometrów długości i przebiegać przez malownicze obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego.
Jej południowy odcinek, zaczyna się na granicy z Niemcami przy moście kolejowym w Siekierkach, przez który w przyszłości ma zostać poprowadzony szlak rowerowy do Niemiec (do szlaku Odra-Nysa).
Przystosowanie mostu do ruchu rowerowego ma być w przyszłości realizowane z programu współpracy Transgranicznej INTERREG.
- Tworzymy kolejny po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim markowy produkt turystyczny. Jeszcze w tym roku będziemy mogli się cieszyć pierwszymi gotowymi odcinkami tras rowerowych. Są one niezwykle malownicze, ciekawe, niebanalne i co najważniejsze, będą dostępne dla przeciętnego rowerowego turysty, a nie jak do tej pory, tylko dla tych najbardziej wysportowanych. – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Szlak Pojezierzy Zachodnich początkowo prowadzi nasypem nieczynnej linii kolejowej przez Moryń do Trzcińska-Zdroju, gdzie przecina się z Trasą Zielonego Pogranicza. Budowa tego 36-kilometrowego odcinka już się rozp oczęła i zostanie zakończona 30 września tego roku.Następnie trasa wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Odcinek Myślibórz- Barlinek-Pełczyce-Choszczno zaplanowano w dużej części po nasypie nieczynnej linii kolejowej.
Z Choszczna trasa poprowadzi przez Dobrzany, Linówko do Ińska (pomiędzy Dobrzanami a Linówkiem, we wsi Kozy następuje połączenie z drugą odnogą trasy biegnącej do Szczecina i dalej do Niemiec). Trasa z Ińska do Drawska Pomorskiego wiedzie krótkim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 151 do Storkowa, tam odbija na wschód do Ginawy, gdzie przecina drogę krajową nr 20. Dalej prowadzi głównie po drogach gminnych i leśnych przez miasta Pojezierza Drawskiego, czyli Złocieniec i Czaplinek i dalej do Łubowa i Bornego Sulinowa. Następnie przez Spore do Białego Boru i dalej do granicy województwa.
Pierwsza z dokumentacji na jakie ZZDW ogłosił przetarg obejmie projekt oznakowania odcinka przebiegającego przez gminę Złocieniec.
Początek opracowania znajduje się na zachodzie Złocieńca, na skrzyżowaniu ul. Gronowskiej z dojazdem pożarowym.
Dalej trasa będzie biegła ulicami Staszica, Rybacką, Bohaterów Warszawy, Wolności, Sikorskiego, 5 Marca, Mirosławiecką i Piaskową. Na pozostałym odcinku przebiegającym drogami gminnymi, powiatowymi i leśnymi ma zostać zaprojektowane oznakowanie drogowskazowe. Cały odcinek ma blisko 13,7 km, z czego odcinek inwestycyjny 1,75 km.
Termin zakończenia prac projektowych ZZDW wyznaczył na 31 maja przyszłego roku.
Termin składania ofert mija 7 maja, a w przypadku dokumentacji dotyczącej gminy Złocieniec 23 maja.
Dodajmy, że ZZDW otworzył już oferty w przetargu na dokumentację budowy i oznakowania innego fragmentu Trasy Pojezierzy Zachodnich – odcinka Borne Sulinowo- Krągi.