Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

W minionym roku ponad sto milionów złotych na drogi wojewódzkie

W minionym roku ZZDW zakończył pięć kolejnych inwestycji drogowych ujętych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.  Od początku działania aktualnego RPO WZ, do realizacji wprowadzono 16 zadań drogowych. W samym 2018 r. województwo wydało na te zadania blisko 104,57 mln zł. Dodatkowo w ramach RPO realizowany jest projekt budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.

Artykuł z dnia: 2019-01-18 16:41

Po okresie projektowym, który w przypadku każdej inwestycji drogowej, trwa około dwóch lat, coraz więcej zadań ujętych w RPO WZ wchodzi w fazę wykonawczą. W 2016 r. ZZDW wydał na zadania drogowe  realizowane w ramach Programu - 50,3 mln zł, rok później 75,07 mln zł.

- Zamknęliśmy rok z kilkoma sukcesami drogowymi, które w znaczny sposób ułatwią podróżowanie przez Pomorze Zachodnie. Nie ma już betonowych płyt na „berlince”, które od lat straszyły kierowców w pobliżu Szczecina i na dojeździe do granicy. Cieszę się, że dokończyliśmy uciążliwe prace w pasie nadmorskim, gdzie infrastrukturę musimy planować pod potężne, wakacyjne obciążenie. Ułatwienia są też z północy w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego. Pamiętajmy też, że realizujemy wielki projekt budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Na ten cel już przeznaczyliśmy ponad 44 mln zł – zaznacza marszałek Olgierd Geblewicz.

W 2018 r. najdroższym z zadań realizowanych przez ZZDW była przebudowa „berlinki” czyli DW nr 142 na odcinku Szczecin-Krzywnica. Całe zadanie, które realizowano w latach 2017/2018 kosztowało ponad 50 mln 174 tys. zł.  DW nr 142 ma 41 km długości i łączy drogę ekspresową S3 z drogą krajową nr 20.

Przypomnijmy, że zakończona w minionym roku inwestycja, wymagała rozkruszenia betonowych płyt z jakich wykonana była „berlinka”. Uzyskany materiał został wykorzystany jako podbudowa  nowej drogi. Na tak przygotowanym podłożu położono nową nawierzchnię bitumiczną.

Droga była przebudowywana na 22-kilometrowym odcinku, na którym znajduje się szereg obiektów inżynierskich. Wyremontowano wiadukty oraz dwa mosty - nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i most nad rzeką Iną w pobliżu Sowna.  Dwa nieczynne wiadukty i jedno przęsło mostu zostały rozebrane.  Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania. 

Dodajmy, że zakończona  inwestycja jest drugim etapem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142. W pierwszym, przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica - Lisowo. To zadanie było realizowane w ramach RPO WZ na lata 2007-13

W minionym roku zakończyły się również dwie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 102, która prowadzi z Międzyzdrojów do Kołobrzegu. Chodzi o 15-kilometrowy odcinek Łukęcin-Lędzin i  3,9 - kilometrowy odcinek Międzywodzie - Dziwnów.

Oba odcinki są kluczowe dla ruchu na naszym Wybrzeżu, bo wzdłuż tej drogi znajduje się wiele miejscowości wypoczynkowych, które w wakacje przeżywają prawdziwe oblężenie. Ruch aut drastycznie wzrasta i konieczne było doprowadzenie tej drogi do odpowiednich standardów gwarantujących komfort i bezpieczeństwo – dodaje wicemarszałek Tomasz Sobieraj. 

Przebudowa odcinka Łukęcin –Lędzin, wzdłuż  którego znajduje się szereg miejscowości wypoczynkowych, wymagała czasowego zamknięcia drogi z powodu rozbiórki 87-letniego mostu i dwóch przepustów na Kanale Dreżewo, którymi odprowadzana jest woda z pól uprawnych do jeziora Liwia Łuża.

Prace budowlane wymagały tu między innymi palowania podmokłych gruntów. 

To zadanie kosztowało ponad 43,7 mln zł.  Drugi przebudowany odcinek DW nr 102 to Międzywodzie –Dziwnów.  W trakcie przebudowy droga została doprowadzona do odpowiednich standardów. W miejscowościach powstały elementy spowalniające ruch i azyle dla pieszych. Zbudowano nowe zatoki autobusowe i ciągi pieszo-rowerowe.

Z uwagi na wysoki pozom wód gruntowych, ZZDW zdecydował o pozostawieniu na odcinku szlakowym, betonowych, poniemieckich płyt i położeniu na nich cienkiej i elastycznej bitumicznej powłoki SAMI. Jest to jedna z nielicznych metod pozwalających na zachowanie tego rodzaju płyt przy jednoczesnym zabezpieczeniu położonych na nich powłok bitumicznych. ZZDW wydał na tę inwestycję 12,93 mln zł.

W minionym roku kontynuowana była również przebudowa DW nr 203. Po zakończeniu przebudowy tej drogi na odcinku Koszalin - Darłowo, prace prowadzone są dalej w kierunku Ustki.  Pierwszy etap zakończonej w minionym roku przebudowy, to modernizacja ul. Tynieckiego w Darłowie.

Przebudowa ul. Tynieckiego kosztowała 8 mln 669 tys. zł.

W ramach RPO WZ na lata 2014-20 prowadzona była również modernizacja drogi wojewódzkiej  nr 151,  która prowadzi ze Świdwina do Gorzowa Wlkp. Jesienią ZZDW zakończył przebudowę 6,9-kilometrowego odcinka Ińsko-Ciemnik.

W Ińsku na odcinku od skrzyżowania ulic: Boh. Warszawy, Armii Krajowej i Sienkiewicza do początku inwestycji, czyli granicy miasta, powstał nowy ciąg pieszo - rowerowy i rowerowy.


Był to pierwszy etap zadania pod nazwą „Przebudowa DW nr 151 na odcinku Ińsko-Recz”.  Koszt całego zadania wyniósł blisko 17,78 mln zł z czego 85% stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Przypomnijmy, że w ciągu DW nr 151 prowadzona jest również w ramach RPO WZ, budowa obwodnicy Barlinka, którą zaprojektowano po nieużywanym nasypie kolejowym.

W nowym ciągu DW nr 151, powstaje szereg obiektów inżynierskich, w tym kładka dla pieszych na przedłużeniu ul. Kasprowicza, nowe wiadukty nad ulicami Tunelową i Ogrodową oraz nowy przepust. W projekcie są też dwa skrzyżowania typu rondo ( z ul. Św. Bonifacego i ulicami Dworcową i Fabryczną. Wartość dofinansowania unijnego dla obejścia Barlinka wyniesie niemal 20 mln zł.

W minionym roku ZZDW rozstrzygnął również przetarg na przebudowę 4-kilometrowego  odcinka DW nr 151 Płotno-Pełczyce. Przebudowa zakłada poszerzenie jezdni,  wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych, przebudowę skrzyżowań, zjazdów, ciągów pieszych, zatok autobusowych i postojowych. A także budowę elementów spowolnienia ruchu i nowej kanalizacji deszczowej.

Na ponad kilometrowym odcinku droga jest prowadzona po nowym śladzie. Zwiększenie promienia łuku drogi ma poprawić bezpieczeństwo podróżujących .  Roboty budowlane  mają  kosztować 14,43 mln zł (brutto). Dofinansowanie unijne do całego zadania czyli projektu, robót budowlanych, wykupu gruntów, nadzoru ma wynieść zgodnie z planem ponad 15 mln zł. Termin zakończenia robót wyznaczono na 30 września tego roku.

W 2018 r. rozpoczęła się również przebudowa drogi wojewódzkiej nr 114 na dwóch odcinkach: Brzózki-Trzebież i przejściu drogi wojewódzkiej przez Warnołękę. 
 
Przebudowywany odcinek ma blisko 11,3 km. W miejscowościach Warnołęka, Brzózki i Trzebież zaprojektowano nową kanalizację deszczową. Zaplanowano budowę lub przebudowę sześciu zatok autobusowych, chodników oraz budowę elementów spowalniających ruch. Przebudowane zostaną również linie energetyczne, telekomunikacyjne oraz wodociąg. Wartość robót budowlanych ma wynieść ponad 35 mln 295 tys. zł brutto. Ta inwestycja ma zostać zakończona do 31.05.2020 r.


W ramach RPO, jest również realizowana przebudowa ulic Jagiełły i Dąbrowszczaków w Choszcznie w ciągu dróg wojewódzkich nr 160 i 175.  Przebudowywany odcinek ma łącznie 2,23 km długości. Koszt robót budowlanych ma wynieść  blisko 25,9 mln zł.

Ostatnią z prowadzonych w ramach RPO WZ na lata 2014-20 inwestycji drogowych jest przebudowa  drogi wojewódzkiej nr 109 na 24,8- kilometrowym  odcinku Trzebiatów – Płoty.  Roboty budowlane mają kosztować blisko 85,3 mln zł i zakończyć się do 30 sierpnia 2020 r.

Droga nr 109 przebiega przez powiat gryficki i łączy nadmorskie Mrzeżyno z drogą krajową nr 6.


Dodajmy, że w ramach RPO WZ na lata 2014-20, ZZDW realizuje również projekt budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Do tej pory, na budowę nowych i oznakowanie starych tras, ZZDW wydał 44,42 mln zł.

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl