Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

W tym roku gotowe będą kolejne odcinki rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich

Do 20 kwietnia można składać oferty w przetargu na budowę kolejnego odcinka rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich.  Tym razem chodzi o przejście trasy przez Pełczyce.

Artykuł z dnia: 2020-04-01 14:25

Trasa Pojezierzy Zachodnich to trasa, którą zaprojektowano tak, by rowerowi turyści mogli poznać niezwykłe tereny zachodniopomorskich Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego.

- Chcemy zrealizować odcinek, który pozwoli rowerowym turystom wjechać do Pełczyc i dalej kontynuować wycieczkę Trasą Pojezierzy Zachodnich. Czy to w kierunku Barlinka, czy Choszczna. Każda taka inwestycja przybliża nas do zbudowania systemu tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim. Szlak „pojezierny” ze swoimi urokliwymi miejscowościami, ale i pięknymi krajobrazami, czystymi lasami oraz malowniczymi jeziorami, z pewnością będzie znaczącą atrakcją – uważa marszałek Olgierd Geblewicz.
 

Szlak będzie miał łącznie ponad  420 km długości i będzie biegł dwoma odnogami.

Aktualnie rozbudowywana południowa odnoga szlaku, rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi aż do Białego Boru.

 
Most w Siekierkach

Odcinek Myślibórz - Barlinek -Pełczyce - Choszczno, zaplanowano w dużej mierze po nasypie dawnej linii kolejowej. Projekt przejścia przez Pełczyce jest uzupełnieniem zbudowanych i budowanych już odcinków.

 
Trasa Pojezierzy Zachodnich – gotowy odcinek w Barlinku

W Pełczycach chodnik wzdłuż ul. Bolesława Chrobrego ma zostać  przebudowany na ciąg pieszo – rowerowy o nawierzchni bitumicznej, natomiast w rejonie ul. Bolesława Chrobrego i Parkowej powstanie ciąg pieszo – rowerowy o nawierzchni z kruszywa. Kolejny nieinwestycyjny odcinek o długości 902 m, będzie przebiegać po ulicach: Jeziornej, Armii Polskiej i Zamkowej. Ta część szlaku   zostanie oznakowana. Na czwartym  odcinku wzdłuż ul. Starogrodzkiej, znów powstanie ciąg pieszo – rowerowy o nawierzchni bitumicznej.

Całkowita długość odcinków inwestycyjnych to niecały kilometr, kolejny kilometr trasy zostanie oznakowany. Roboty budowlane mają zakończyć się do 15 października tego roku.

Dodajmy, że do 15 czerwca tego roku, ma być gotowy  odcinek pod roboczą nazwą:  Sulimierz – Mostkowo, Pełczyce – Płotno, przejście przez Barlinek.  Poza przebiegiem przez Barlinek trasa biegnie po starotorzu.

Zadanie to obejmuje  trzy wymienione odcinki: budowę drogi rowerowej o długości blisko 2,9 km na odcinku Sulimierz - Mostkowo, 35-metrowego ciągu pieszo-rowerowego w Barlinku i  budowę 5-kilometrowego odcinka drogi rowerowej Pełczyce – Płotno. Łącznie będzie to blisko 8 km nowej trasy, o szerokości 2,5 metra i nawierzchni bitumicznej. Dodatkowo w Barlinku zostanie oznakowane 1,8 km szlaku wzdłuż ulic 31 stycznia, Jeziornej, Szpitalnej, Mickiewicza oraz Pełczyckiej.

Zakres robót na odcinkach Sulimierz – Mostkowo i Pełczyce – Płotno zakłada usunięcie drzew i krzewów kolidujących z inwestycją, roboty ziemne, wykonanie projektowanej konstrukcji ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej oraz  zjazdów z kostki kamiennej i poboczy. Udrożnione i wyremontowane zostaną istniejące przepusty oraz wykonane nowe oznakowanie pionowe i poziome.  Wartość tego zadania to blisko 6 mln zł. 

ZZDW buduje też 9-kilometrowy odcinek Pełczyce – Choszczno. Tu roboty budowlane mają zostać zakończone przed samymi wakacjami -  30 czerwca.

Roboty przygotowawcze objęły już usunięcie drzew i krzewów, warstwy humusu i warstwy tłucznia kolejowego. Podobnie jak w innych miejscach tego typu, konieczna była rozbiórka zdewastowanej infrastruktury kolejowej – starych ramp kolejowych, podkładów i słupów. W starym nasypie kolejowym znajduje się szereg przepustów i mostów. Większość tych konstrukcji zostanie oczyszczona i wyremontowana, natomiast dwa istniejące stalowe mostki zostaną rozebrane, a w ich miejscu powstaną nowe przepusty, których wykonanie i utrzymanie jest bardziej ekonomiczne. Wartość inwestycji to ponad 7 mln zł, z czego wartość dofinansowania unijnego ponad 5,97 mln zł.

Stare mosty kolejowe przeznaczone do rozbiórki

Wykonawcą opisanych odcinków jest firma Maldrobud z Myśliborza.

Warto dodać, że na Trasie Pojezierzy Zachodnich w grudniu 2019 r. ruszyła też modernizacja mostu Siekierki - Neurüdnitz (inwestorem jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego), który połączy polskie odcinki z systemem niemieckich tras rowerowych w Brandenburgii.

Foto:ARS DRON STSTEM/ZZDW

 

 

 

 

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl