Loading
Herb
 wybierz miejscowosc

2021 rok rokiem kolejnych inwestycji drogowych w zachodniopomorskim

W 2021 roku Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich realizował pięć dużych tematów drogowych, współfinansowanych przez Unię Europejska z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. W tym roku zakończył się pierwszy z nich – budowa obwodnicy Gryfic.

Artykuł z dnia: 2021-12-24 10:45

W tym roku Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, zakończył budowę 4,4 -kilometrowej obwodnicy Gryfic. Droga  poprowadzona nowym śladem, połączyła od północnej strony miasta drogi wojewódzkie 105, 109 i 110.


 
Zakres prac objął tu budowę nowej drogi wraz kanalizacją deszczową, oświetlenia, a także dwóch dużych obiektów mostowych – mostu  na Redze i wiaduktu kolejowego nad linią kolejową Koszalin-Goleniów.



  Wiadukt kolejowy w ciągu obwodnicy Gryfic

Skrzyżowania  z drogami wojewódzkimi nr 110 i 109 zaprojektowano jako ronda. 

Wartość całego zadania wyniosła blisko 62 mln zł. Dofinansowanie unijne to ok. 52 mln zł.

Inwestycje realizowane z dużym wsparciem unijnym i wpisane do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego realizowane są w cyklu dwuletnim. Stąd przy dużych nakładach finansowych, wynoszących blisko 104,4 mln zł, które zostały przeznaczone z RPO na drogi wojewódzkie w tym roku, większość z tych zadań zakończy się w 2022 r. – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
W przyszłym roku zakończy się budowa obwodnicy Trzebiatowa. Tym samym uda się wreszcie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Mieszkańcy Trzebiatowa, miasteczka z bardzo ciasną, historyczną  zabudową, powinni wówczas wyraźnie odczuć ulgę podczas poruszania się po mieście.

Trzebiatów, nowe rondo w ciągu DW102


Zgodnie z harmonogramem inwestycja powinna zostać zakończona do 30 czerwca 2022 r.  Jej koszt szacowany jest na blisko 29,4 mln zł. Dofinansowana unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) ma wynieść ponad 24,5 mln zł.
W tym roku rozpoczęły się też przebudowy dwóch odcinków szlakowych dróg wojewódzkich. Najdroższą z nich jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 111 na odcinku Recław – Stepnica etap I. Wraz z przebudową przejścia tej drogi przez Stepnicę, stanowiącą II etap inwestycji, koszt całości ma wynieść blisko 141,5 mln zł. Przewidywane dofinansowanie unijne to ok. 118,7 mln zł.     
 
23-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 111 biegnie wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i jest alternatywnym do drogi krajowej nr 3, połączeniem nad morze. Ma też znaczenie dla rozwoju miejscowości wypoczynkowych położonych nad Zalewem Szczecińskim, zwłaszcza Stepnicy. Przebudowa drogi wraz z oddzielnym, ale prowadzonym równolegle projektem dotyczącym przejścia DW111 przez Stepnicę, powinna zostać zakończona w maju przyszłego roku.
 
Stepnica, DW 111

W lutym tego roku przekazaliśmy też plac budowy wykonawcy  I etapu  przebudowy DW 163 na odcinku Połczyn Zdrój- Czaplinek.  DW nr 163 należy do tzw. alternatywnych tras nad morze i w okresie letnim jest obciążona dużym ruchem.  Droga biegnie z Kołobrzegu na południe województwa przez Białogard, Połczyn Zdrój, Czaplinek do Wałcza i węzła z drogą krajową nr 10.
 
DW 163, Dolina Pięciu Jezior
Odcinek, który jest aktualnie przebudowywany kończy się przed tzw. odcinkiem osuwiskowym znajdującym się w Dolinie Pięciu Jezior, który objęty jest oddzielnym opracowaniem.
W tym roku ZZDW realizował również kilkadziesiąt przebudów jednorocznych, finansowanych z budżetu województwa. Są to najpilniejsze remonty, które sukcesywnie wchodzą do realizacji na podstawie sporządzanych corocznie przez Rejony Dróg zestawień.
 
DW 106 Maszewo-Dębice, przebudowa 1,9 km odcinka
Łącznie w ten sposób przebudowano w tym roku blisko 41,4 km. Najdłuższe odcinki to ponad 6-kilometrowa przebudowa DW 152 Czarne-Resko-Prusim,  3-kilometrowy odcinek w ciągu DW 167 od Tychowa w kierunku Koszalina,  3,2-kilometrowy odcinek DW106 między Maszewem i Dębicami. Łącznie zadań polegających na samych remontach i przebudowach dróg, które realizowały Rejony Dróg Wojewódzkich było w tym roku 31. Obok nich kilkadziesiąt innych to budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych i zatok autobusowych. W Cedyni w ramach tych środków powstała sygnalizacja świetlna w ciągu DW 125.
 
Przebudowana DW 122 Pyrzyce-Piasecznik
W tym roku ZZDW kontynuował również realizację projektu Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.
Najwięcej nowych odcinków powstało na Trasie Pojezierzy Zachodnich, gdzie wiele z nich zostało poprowadzonych po starych nasypach kolejowych, jak ten 4-kilometrowy pomiędzy Trzcińskiem Zdrój, a miejscowością Góralice.
 
Trasa Pojezierzy Zachodnich, nowy odcinek Trzcińsko-Zdrój - Góralice

Po nasypach przejedziemy między innymi od Myśliborza, przez Barlinek, Pełczyce do Choszczna. Zakończone w tym roku zadania na Trasie Pojezierzy Zachodnich to odcinki: Trzcińsko-Zdrój - Myślibórz, Myślibórz – Głazów, rzeka Ina – Kozy i Drawsko Pomorskie - Zarańsko.  
 
TPZ, odcinek, Drawsko Pom. - Zarańsko
Kończy się tez budowa odcinków realizowanych w VII etapie tej inwestycji:  Mostkowo – Dzikowo, Choszczno – Pakość – rzeka Ina.
 
TPZ, okolice wsi Stawin koło Choszczna, trasa poprowadzona po nasypie kolejowym
W tym roku zakończyła się też budowa kolejnych odcinków rowerowej trasy Velo Baltica. W czwartym etapie inwestycji powstały i zostały oznakowane drogi rowerowe w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów.
 
Velo Baltica dojazd do Niechorza
Na trasie Velo Baltica ZZDW  buduje jeszcze  odcinki  między Wisełką a Międzywodziem.

Aktualnie budowane są również nowe odcinki „Pętli wokół Zalewu Szczecińskiego”, która wykorzystuje istniejącą oraz tworzoną infrastrukturę w ramach szlaków Velo Baltica (ze Świnoujścia do Międzyzdrojów) i Blue Velo (z Międzyzdrojów do Szczecina). Pętla połączy zachodniopomorskie szlaki z niemieckimi w Meklemburgii Pomorzu Przednim. Trasa została wytyczona po obu stronach polsko-niemieckiej granicy i liczy około 272 km.
 
W tym roku ZZDW zakończył odcinki, które powstały między Wapnicą i Wolinem. Szlak został poprowadzony wzdłuż linii brzegowej Zalewu Szczecińskiego.
 
Przez las wykonano drogę rowerową o nawierzchni z kruszywa. Inne odcinki mają nawierzchnię bitumiczną albo są to odcinki płytowe. Część z płyt betonowych została wymieniona, a część wyregulowana. Budowa i oznakowanie objęły odcinki o łącznej długości 12,8 km. Z okolic Wapnicy można już wygodnie przejechać rowerem na południe przez Woliński Park Narodowy, do samego Wolina.
 
W przyszłym roku prace będą kontynuowane na odcinkach w gminach: Goleniów, Stepnica, Kołbaskowo, Widuchowa, Trzcińsko-Zdrój i Dębno. Trasa wokół Zalewu pokrywa się tu z trasą Blue Velo, która została wytyczona przez pięć województw zachodniej Polski. W przyszłości ma mieć nawet 1 000 kilometrów i umożliwiać bezpieczną podróż na dwóch kółkach znad morza do granicy z Czechami.   

Prawa autorskie
Twój sposób na internet - www.mentax.pl